Artikel

Nyt partnerskab arbejder for aktive skolebørn

Vi vil bringe mere idræt og bevægelse ind i de danske skoler. Det skal fremme børn og unges trivsel, sundhed og læring. Derfor er vi gået sammen med fem organisationer og forskningsinstitutioner.

Danske skolebørn bevæger sig for lidt, og det går ud over deres trivsel, læring og sundhed. 

Kun 27 % af de danske skolebørn lever op til anbefalingen om 60 minutters daglig fysisk aktivitet, og desuden er der mange børn, der mistrives og har et højt skolefravær. For at vende denne udvikling er vi gået sammen med fem centrale organisationer om partnerskabet Idræt og bevægelse i en skolekontekst, der skal fremme bevægelse og skabe en mere alsidig skoledag.

Flere studier viser nemlig, at øget fysisk aktivitet og bevægelse i skoletiden forbedrer koncentrationen, læringen, trivslen og den mentale sundhed blandt børn og unge. Det er dog ofte svært at få denne viden omsat til praksis i børnenes hverdag. Det vil partnerskabet ændre på.

En naturlig del af undervisningen

Vi har taget initiativ til partnerskabet sammen med Dansk Skoleidræt, og det er os, der finansierer det indledende arbejde med en bevilling på 9,2 millioner kroner.

”Vi skal skabe rammer, der gør idræt og bevægelse til en naturlig og integreret del af skoledagen for alle børn. Fysisk aktivitet fremmer ikke kun sundheden, men også trivslen. Derfor er det vigtigt, at vi tænker bevægelse ind i hele skolens hverdag – fra undervisningen til skolegården og videre ud i lokalsamfundet,” siger vores direktør, Morten Grønbæk.

Partnerskabet tager dermed afsæt i en såkaldt helskole-tilgang, der involverer flere aktører i og omkring skolen, herunder elever, lærere, ledelse, kommunal forvaltning, forældre og lokalsamfundet. Det handler om at arbejde systematisk med indsatser på tværs af skoledagen med henblik på at forandre skolens kultur og praksis.

Det kan for eksempel være, at børnene i højere grad skal bruge deres krop og sanser, når de lærer, at det skal være nemmere at transportere sig aktivt til og fra skole, at idrætsundervisningen skal gøres mere sjov og inkluderende, og at skolen i højere grad skal bygge bro til bevægelsesaktiviteter i fritiden.

Skolen som aktiv medspiller

Erfaringer peger på, at det er en effektiv og bæredygtig tilgang til at skabe aktive skolemiljøer – også i ressourcesvage områder.

”Partnerskabet giver en unik mulighed for at bidrage med løsninger, der kan gavne skolebørn på tværs af landet og sikre, at skolerne bliver en aktiv medspiller i arbejdet med trivsel og sundhed. Jeg er stolt over, at vi formår at samle så centralt placerede organisationer om sagen. Sammen kan vi skabe en mere aktiv skoledag til glæde for danske skolebørn,” siger generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt fra Dansk Skoleidræt.

Næste skridt er at involvere skoler, lærere, elever og kommuner i arbejdet for at sikre, at det tager højde for skolens hverdag, prioriteringer og ressourcer. Partnerskabets tilknyttede forskningsinstitutioner skal tilføre evidensbaseret viden til partnerskabet.

Partnerskabet Idræt og bevægelse i en skolekontekst består af:

  • Dansk Skoleidræt
  • Danske Skoleelever
  • Skolelederforeningen
  • Steno Diabetes Center Copenhagen
  • Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
  • Center for Sundt Liv og Trivsel